Jak co roku w pierwszych dniach września uczniowie klas I Gdańskiego Liceum Autonomicznego uczestniczyli w obozie integracyjnym. Tym razem młodzież spędziła trzy dni na Wyspie Sobieszewskiej. W ramach obozu młodzi ludzie uczestniczyli w warsztatach integracyjnych przygotowanych przez panią Barbarę Darmorost i pana Jakub Zielińskiego. Dzięki licznym zadaniom przygotowanym przez pracowników PPP „Osiek” nowoprzyjęci uczniowie mieli okazję, aby lepiej poznać swoich nowych kolegów i koleżanki z klasy. Ćwiczenia wymagały od uczestników kreatywności, aktywności i poczucia humoru. Oprócz tradycyjnych materiałów użytych podczas zajęć (flamastry, długopisy, kartki papieru) pojawiły się także koce, plakaty WANTED i wiele innych, o których wiedzą tylko „wtajemniczeni”. Pracowaliśmy bardzo intensywnie, ale mimo zmęczenia zarówno uczniowie jak i prowadzący kończyli zajęcia z uśmiechem.

Barbara Darmorost – pedagog GLA, Jakub Zieliński – psycholog GLA (wrzesień 2016)

Sztuka autoprezentacji

W Gdańskim Liceum Autonomicznym podczas warsztatów w marcu uczniowie klas maturalnych poznali tajniki skutecznej autoprezentacji oraz sposoby przedstawienia w jak najbardziej atrakcyjny sposób wybranego przez siebie tematu. Niewątpliwie ta wiedza przyda się podczas zbliżających się egzaminów ustnych.
Wiele osób autoprezentację określa mianem „zarządzania wizerunkiem”, czyli świadomego prezentowania swojej osoby poprzez środki werbalne i pozawerbalne, ze szczególnym zwróceniem uwagi na mowę ciała, by odbiorcy postrzegali nas tak, jak my chcemy. Pierwsze wrażenie jest bardzo ważne i często później trudno je zmienić. Zawsze warto pamiętać o elementach dobrego pierwszego wrażenia, takich jak: uśmiech, wyprostowana postawa i odpowiedni ubiór. Pewność siebie, czyli eksponowanie swoich mocnych stron osobowości, jest podstawowym warunkiem korzystnej prezentacji swojej osoby, czy to w sytuacjach prywatnych, czy w późniejszych kontaktach zawodowych.
Jak zawsze trzymamy za Was kciuki i wszystkim tegorocznym maturzystom życzymy wiary we własne możliwości, wszechobecnego optymizmu oraz pomyślności w niestrudzonym realizowaniu swoich marzeń i ciągłym dążeniu do wyznaczonych celów.

Barbara Darmorost, Jakub Zieliński (23.03.2016)

Profilaktyka wczesnych związków w okresie dorastania

W bieżącym roku szkolnym w ramach współpracy Gdańskiego Liceum Autonomicznego i Poradni „Osiek” z Uniwersytetem SWPS Wydział Zamiejscowy w Sopocie podpisaliśmy porozumienie, dzięki któremu uczniowie GLA mogą korzystać z bezpłatnych warsztatów, wykładów prowadzonych przez pracowników uczelni.
Pierwsze spotkanie odbyło się z panem Michałem Pozdałem, który od ponad pięciu lat prowadzi spotkania psychologiczne w ramach projektu Strefa Młodzieży Uniwersytetu SWPS. Podczas zajęć porusza często trudne tematy dotyczące seksualności, miłości, zaburzeń psychicznych. Prowadzący spotyka się z młodzieżą bez obecności innych dorosłych, aby stworzyć swobodną przestrzeń do pytań i dyskusji. Tematem spotkania uczniów klas II z panem Pozdałem była: „Profilaktyka wczesnych związków w okresie dorastania”. Podczas zajęć pojawiły się m.in. odpowiedzi na pytania: „Jak współczesna psychologia definiuje miłość?”, „Czym różni się miłość od zakochania?”, „Jak stworzyć udany związek oparty na szacunku i zaufaniu?”, „Kiedy warto powiedzieć sobie, że to już koniec relacji?”.

Jakub Zieliński (16.02.2016)

Czas w moim życiu

W styczniu uczniowie klas drugich Gdańskiego Liceum Autonomicznego mieli okazję, by dowiedzieć się czegoś więcej o sobie. Taką możliwość daje dokładne prześledzenie tego, na co właściwie poświęcamy swój czas w ciągu całego tygodnia. Daje nam to jasny i przejrzysty obraz tego, czym „karmimy się” na co dzień. To, gdzie bywamy, z kim przebywamy, co robimy, w co się angażujemy, czego doświadczamy, czego słuchamy, itd. wypełnia nas, a tym samym kształtuje i tworzy.
Jeśli do tego policzymy, ile poszczególne aktywności zajmują nam czasu, wtedy mogą pojawić się kolejne wnioski czy pytania. Czy w należytym stopniu dbam o swój wypoczynek, zdrowie, relacje z innymi ludźmi, swoją pasję, która sprawia mi przyjemność? Czy nie biorę na siebie zbyt dużo lub zbyt mało zadań do wykonania? Czy mam zgodę na to, aby w takim wymiarze poświęcać swój czas na rozrywki, z których za chwilę i tak nic nie pamiętam?
Taki bilans można sobie robić co kwartał i sprawdzać, jak się zmieniam, czy jestem coraz lepiej zorientowany w tym, co dzieje się na moim własnym podwórku?

Artur Lewandowski (27.01.2016)