Maraton Pisania Listów

10 grudnia Uczniowie Gdańskich Szkół Autonomicznych po raz czwarty mieli możliwość wzięcia udziału w Maratonie Pisania Listów. Pełne informacje na temat idei oraz bohaterów akcji można znaleźć na stronie organizacji: amnesty.org.pl/maraton.
A jak to wyglądało u nas? O godzinie 9 Biblioteka GSA otworzyła swoje podwoje dla przybywających osób. Na specjalnie przygotowanej przestrzeni uczniowie oraz opiekunowie klas mogli zapoznać się z dziesięcioma wybranymi przez  Amnesty International opisami sytuacji naruszenia praw człowieka w różnych częściach świata. Następnie, sięgając po wzór listu w języku polskim, angielskim lub francuskim, można było napisać swój list solidarności z osobami, których sytuacja najbardziej nas poruszyła. Ruch w czytelni nie ustawał praktycznie przez cały dzień. W efekcie napisaliśmy 160 listów do różnych zakątków świata. Znaczki pocztowe kupiliśmy za pieniądze uzyskane z kiermaszu ciast, które upiekli uczniowie i które sprzedawali od samego rana w GAG i GLA.    
Bardzo dziękujemy uczniom biorącym udział w organizacji Maratonu – bez Waszej pomocy  nasza akcja nie doszłaby do skutku. Dziękujemy również wszystkim osobom, które zdecydowały poświęcić chwilę na napisanie listu – zapraszamy również za rok!

Karolina Robak, Paweł Niesiołowski, Artur Lewandowski (21.12.2015)

Wartości w moim życiu

Maturzyści Gdańskiego Liceum Autonomicznego uczestniczyli w warsztacie, podczas którego mieli okazję do zastanowienia się nad najważniejszymi wartościami w ich życiu.
Jeśli przyjmiemy, że nasze życie jest drogą, którą kroczymy od chwili narodzin aż do śmierci, to nieodłącznym jej elementem są momenty zagubienia. Mogą być chwilowe lub całkiem długie, wprawiające w dyskomfort, niepokój, bezradność a nawet rozpacz. Często wymagają od nas cofnięcia się o parę  kroków, byśmy znów mogli wrócić na właściwy szlak.
Zagubienie pojawia się, ponieważ nie zawsze mamy jasną świadomość tego, co jest dla nas najważniejsze. Do tego często dochodzi rozdźwięk, gdy nie zastanawiamy się, co jest źródłem naszych zachowań niezgodnych z naszymi osobistymi wartościami.
Możemy wzmacniać nasz wewnętrzny kompas, który nadaje naszemu życiu kierunek i sens, poprzez określanie wartości i celów wewnętrznych, zgodnych z naszą prawdziwą naturą. Pozwala nam to wykorzystywać talenty i zdolności, którymi zostaliśmy obdarzeni, i obrać kierunek życia, niepoddający się zmiennym okolicznościom i warunkom.

Artur Lewandowski (27.11.2015)

 

Podejmowanie decyzji edukacyjnych i zawodowych

W listopadzie w Gdańskim Liceum Autonomicznym we wszystkich klasach pierwszych odbyły się warsztaty z zakresu doradztwa zawodowego mające na celu przygotowanie uczniów do świadomego i racjonalnego podejmowania decyzji oraz przewidywania konsekwencji własnych wyborów.
Nie tylko szkoła jest miejscem, w którym uczeń może się wiele dowiedzieć się o sobie, poznać i rozwinąć swoje zdolności i zainteresowania. Jednak w szkole może uzyskać profesjonalne wsparcie i pomoc w wyznaczeniu i realizacji ważnych celów życiowych, w tym decyzji edukacyjno-zawodowych. W trakcie zajęć każdy z licealistów miał możliwość poznać swój własny styl podejmowania decyzji, uczestniczyć w praktycznych ćwiczeniach i zastanowić się nad tym, jakie jeszcze informacje musi zebrać o przyszłym zawodzie i innych istniejących zawodach, by mieć świadomość własnych potrzeb, priorytetów i wartości. Podczas spotkania zostały również omówione istotne kroki, które pomagają w podejmowaniu przemyślanych, a co za tym idzie, dojrzałych decyzji edukacyjno-zawodowych.
Warto ćwiczyć umiejętność podejmowania różnego rodzaju decyzji, biorąc pod uwagę wspomniane kroki, ponieważ działając według tego schematu skracamy czas podejmowania decyzji, koncentrując się na dobrze zdiagnozowanym problemie, ponadto uczymy się przewidywania skutków naszych działań, co może stanowić dodatkowy atut i ważną umiejętność w przyszłej pracy zawodowej.

Barbara Darmorost (30.11.2015)

„Poznaję siebie”

Uczniowie klas pierwszych Gdańskiego Liceum Autonomicznego wzięli udział w warsztacie, podczas którego starali się skierować swoją uwagę na własne wnętrze. Zajmowanie się sobą, to „wsłuchiwanie się” we własne myśli, uczucia, doznania płynące z ciała. Chcę tu zaznaczyć, że samo zajmowanie się swoimi myślami i wyobrażeniami to niepełny obraz rzeczywistości i może prowadzić nas na manowce zbytniego fantazjowania i rozmijania się z realnością. Gdy jednak poświęcamy swój czas na poznawanie pełni naszych odczuć budujemy coraz silniejszy i bliższy kontakt z sobą samym. Uważam, że znajomość siebie jest fundamentem, na którym opieramy całe nasze życie: nasze relacje z innymi ludźmi; wartości, którymi się kierujemy; samodzielne dokonywanie wyborów; przekonania na własny temat i wiarę we własny możliwości; sądy na temat otaczającego nas świata.
W poznawaniu siebie nie ma drogi na skróty, miejsca na wygodnictwo i szybkie, gotowe rozwiązania. To wymaga wysiłku, czasu, zatrzymania się. Poznawanie siebie jest tak naprawdę dostępne w każdej chwili, jest zawsze pod ręką i potrafi przynieść nam niesamowite odkrycia.

Artur Lewandowski (29.10.2015)

List do siebie

Uczniowie klas trzecich we wrześniu mieli okazję do spróbowania czegoś nietypowego. Napisali list do siebie samych, który dotrze do nich za pół roku, czyli tuż przed maturą.
Czemu może posłużyć taki niecodzienny list? Młodzi ludzie przygotowując się do matury, która jest przepustką na wymarzone studia, mają przed sobą rok szkolny pełen pracy. Każdy z osobna ma przed sobą wiele planów, celów i zadań do zrealizowania. Pisanie listu do siebie jest okazją do refleksji nad swoją bliską przyszłością i uwzględnieniem w niej własnych, różnorodnych potrzeb, o których w natłoku zadań czasem potrafimy zapomnieć. W każdej dziedzinie życia niezbędna jest nam równowaga.
Życzę maturzystom, aby pomimo natłoku pracy pamiętali też o swoich prostych i codziennych potrzebach.

Artur Lewandowski (24.09.2015)