Profilaktyka wczesnych związków w okresie dorastania

W bieżącym roku szkolnym w ramach współpracy Gdańskiego Liceum Autonomicznego i Poradni „Osiek” z Uniwersytetem SWPS Wydział Zamiejscowy w Sopocie podpisaliśmy porozumienie, dzięki któremu uczniowie GLA mogą korzystać z bezpłatnych warsztatów, wykładów prowadzonych przez pracowników uczelni.
Pierwsze spotkanie odbyło się z panem Michałem Pozdałem, który od ponad pięciu lat prowadzi spotkania psychologiczne w ramach projektu Strefa Młodzieży Uniwersytetu SWPS. Podczas zajęć porusza często trudne tematy dotyczące seksualności, miłości, zaburzeń psychicznych. Prowadzący spotyka się z młodzieżą bez obecności innych dorosłych, aby stworzyć swobodną przestrzeń do pytań i dyskusji. Tematem spotkania uczniów klas II z panem Pozdałem była: „Profilaktyka wczesnych związków w okresie dorastania”. Podczas zajęć pojawiły się m.in. odpowiedzi na pytania: „Jak współczesna psychologia definiuje miłość?”, „Czym różni się miłość od zakochania?”, „Jak stworzyć udany związek oparty na szacunku i zaufaniu?”, „Kiedy warto powiedzieć sobie, że to już koniec relacji?”.

Jakub Zieliński (16.02.2016)

Czas w moim życiu

W styczniu uczniowie klas drugich Gdańskiego Liceum Autonomicznego mieli okazję, by dowiedzieć się czegoś więcej o sobie. Taką możliwość daje dokładne prześledzenie tego, na co właściwie poświęcamy swój czas w ciągu całego tygodnia. Daje nam to jasny i przejrzysty obraz tego, czym „karmimy się” na co dzień. To, gdzie bywamy, z kim przebywamy, co robimy, w co się angażujemy, czego doświadczamy, czego słuchamy, itd. wypełnia nas, a tym samym kształtuje i tworzy.
Jeśli do tego policzymy, ile poszczególne aktywności zajmują nam czasu, wtedy mogą pojawić się kolejne wnioski czy pytania. Czy w należytym stopniu dbam o swój wypoczynek, zdrowie, relacje z innymi ludźmi, swoją pasję, która sprawia mi przyjemność? Czy nie biorę na siebie zbyt dużo lub zbyt mało zadań do wykonania? Czy mam zgodę na to, aby w takim wymiarze poświęcać swój czas na rozrywki, z których za chwilę i tak nic nie pamiętam?
Taki bilans można sobie robić co kwartał i sprawdzać, jak się zmieniam, czy jestem coraz lepiej zorientowany w tym, co dzieje się na moim własnym podwórku?

Artur Lewandowski (27.01.2016)

Maraton Pisania Listów

10 grudnia Uczniowie Gdańskich Szkół Autonomicznych po raz czwarty mieli możliwość wzięcia udziału w Maratonie Pisania Listów. Pełne informacje na temat idei oraz bohaterów akcji można znaleźć na stronie organizacji: amnesty.org.pl/maraton.
A jak to wyglądało u nas? O godzinie 9 Biblioteka GSA otworzyła swoje podwoje dla przybywających osób. Na specjalnie przygotowanej przestrzeni uczniowie oraz opiekunowie klas mogli zapoznać się z dziesięcioma wybranymi przez  Amnesty International opisami sytuacji naruszenia praw człowieka w różnych częściach świata. Następnie, sięgając po wzór listu w języku polskim, angielskim lub francuskim, można było napisać swój list solidarności z osobami, których sytuacja najbardziej nas poruszyła. Ruch w czytelni nie ustawał praktycznie przez cały dzień. W efekcie napisaliśmy 160 listów do różnych zakątków świata. Znaczki pocztowe kupiliśmy za pieniądze uzyskane z kiermaszu ciast, które upiekli uczniowie i które sprzedawali od samego rana w GAG i GLA.    
Bardzo dziękujemy uczniom biorącym udział w organizacji Maratonu – bez Waszej pomocy  nasza akcja nie doszłaby do skutku. Dziękujemy również wszystkim osobom, które zdecydowały poświęcić chwilę na napisanie listu – zapraszamy również za rok!

Karolina Robak, Paweł Niesiołowski, Artur Lewandowski (21.12.2015)

Wartości w moim życiu

Maturzyści Gdańskiego Liceum Autonomicznego uczestniczyli w warsztacie, podczas którego mieli okazję do zastanowienia się nad najważniejszymi wartościami w ich życiu.
Jeśli przyjmiemy, że nasze życie jest drogą, którą kroczymy od chwili narodzin aż do śmierci, to nieodłącznym jej elementem są momenty zagubienia. Mogą być chwilowe lub całkiem długie, wprawiające w dyskomfort, niepokój, bezradność a nawet rozpacz. Często wymagają od nas cofnięcia się o parę  kroków, byśmy znów mogli wrócić na właściwy szlak.
Zagubienie pojawia się, ponieważ nie zawsze mamy jasną świadomość tego, co jest dla nas najważniejsze. Do tego często dochodzi rozdźwięk, gdy nie zastanawiamy się, co jest źródłem naszych zachowań niezgodnych z naszymi osobistymi wartościami.
Możemy wzmacniać nasz wewnętrzny kompas, który nadaje naszemu życiu kierunek i sens, poprzez określanie wartości i celów wewnętrznych, zgodnych z naszą prawdziwą naturą. Pozwala nam to wykorzystywać talenty i zdolności, którymi zostaliśmy obdarzeni, i obrać kierunek życia, niepoddający się zmiennym okolicznościom i warunkom.

Artur Lewandowski (27.11.2015)

 

Podejmowanie decyzji edukacyjnych i zawodowych

W listopadzie w Gdańskim Liceum Autonomicznym we wszystkich klasach pierwszych odbyły się warsztaty z zakresu doradztwa zawodowego mające na celu przygotowanie uczniów do świadomego i racjonalnego podejmowania decyzji oraz przewidywania konsekwencji własnych wyborów.
Nie tylko szkoła jest miejscem, w którym uczeń może się wiele dowiedzieć się o sobie, poznać i rozwinąć swoje zdolności i zainteresowania. Jednak w szkole może uzyskać profesjonalne wsparcie i pomoc w wyznaczeniu i realizacji ważnych celów życiowych, w tym decyzji edukacyjno-zawodowych. W trakcie zajęć każdy z licealistów miał możliwość poznać swój własny styl podejmowania decyzji, uczestniczyć w praktycznych ćwiczeniach i zastanowić się nad tym, jakie jeszcze informacje musi zebrać o przyszłym zawodzie i innych istniejących zawodach, by mieć świadomość własnych potrzeb, priorytetów i wartości. Podczas spotkania zostały również omówione istotne kroki, które pomagają w podejmowaniu przemyślanych, a co za tym idzie, dojrzałych decyzji edukacyjno-zawodowych.
Warto ćwiczyć umiejętność podejmowania różnego rodzaju decyzji, biorąc pod uwagę wspomniane kroki, ponieważ działając według tego schematu skracamy czas podejmowania decyzji, koncentrując się na dobrze zdiagnozowanym problemie, ponadto uczymy się przewidywania skutków naszych działań, co może stanowić dodatkowy atut i ważną umiejętność w przyszłej pracy zawodowej.

Barbara Darmorost (30.11.2015)